Om SOMAS

Returer

Returer från kund

Denna policy gäller för returer som kunden vill returnera av någon anledning. Samma förfarande gäller oavsett om det gäller reklamation av produkten eller om returnering önskas av andra orsaker. 

Returer från kund av tidigare levererade produkter, skall föregås av en uppgörelse mellan ansvarig säljare eller servicekoordinator och kund. 
 

För retur av produkter gäller följande:

Innan godset skickas i retur ska kunden begära en returblankett från vår
servicekoordinator via mail service@somas.se. Kunden mailar tillbaka den ifyllda blanketten till service@somas.se  för att erhålla RMA:nr.

Returblankett med RMA:nr samt kopia på ordererkännande, faktura eller packsedel skall bifogas godset vid alla returer.
 

Returer i samband med reklamationer, garantiärenden 

Reklamationer och garantiärenden hanteras enligt rutinen "Hantera reklamationer" i vårt interna verksamhetssystem. Om reklamationen accepteras av oss efter besiktning, utgår kreditering mot aktuell faktura. 

Returer av annan orsak, återköp

Returer av annan orsak, såsom felbeställning, "Material över", "Ej använt material" eller önskan om återköp av annan orsak kan göras efter överenskommelse med ansvarig säljare.
I dessa fall avgår alltid ett generellt returavdrag på minst 30 %.

Eventuella kostnader för återställning till nyskick tillkommer om den returnerade enheten har varit använd, har hanteringsskador eller andra skador.

Vid retur för utbyte till annan storlek, annat utförande eller liknande, utgår inget returavdrag.

Enbart produkter i nyskick och i standardutförande kan accepteras i retur för
eventuellt återköp. Specialanpassade eller kundanpassade produkter samt av
SOMAS ej lagerförda produkter tas ej i retur. 

Produkter med ett ordervärde understigande 1000:- SEK återköps ej. 

Reservdelar som returneras skall vara i nyskick. Reservdelssatser t.ex.
packningssatser skall returneras i obruten originalförpackning.

 

SOMAS Instrument AB : sales@somas.se : +46 (0)533-167 00 : +46 (0)533-141 36